Ik heb een lopersknie

Onderwerp
Synoniemen
Knieband, Meniscus, Knieschijf

In het kort

  • Een lopersknie is een peesblessure.
  • Bij een lopersknie heeft u tijdens het sporten pijn aan de buitenzijde van uw knie.
  • Met aangepaste training, koeling, speciale oefeningen en goede schoenen kunt u de klachten verminderen.
  • De knie herstelt meestal binnen enkele weken of maanden.

Wat is een lopersknie?

Bij een lopersknie heeft u tijdens het sporten pijn aan de buitenzijde van uw knie. Voor of na het sporten heeft u minder last. Het komt vooral voor bij hardlopers en wielrenners die veel trainen.

Verschijnselen van een lopersknie

Een lopersknie geeft pijn aan de buitenste knieknobbel tijdens het sporten. Tijdens het trainen komt de pijn geleidelijk op. Soms kan de pijnlijke plek ook een beetje zwellen. Het gaat om een brandende, stekende pijn waardoor het vaak niet mogelijk is om verder te sporten. Stopt u, dan zakt de pijn weer af. Bij rustig wandelen valt de pijn meestal wel mee.

Oorzaken van een lopersknie

Aan de buitenzijde van uw bovenbeen loopt een brede pees, de ‘iliotibiale’ pees. De pees loopt vanaf uw heupbeen tot vlak onder de zijkant van uw knie. Daar zit de pees vast aan het bovenste stuk van uw scheenbeen. De pees schuift naar voren als u uw been strekt, en naar achteren als u uw been buigt. Daarbij glijdt de pees steeds over de buitenste knieknobbel.

Wanneer u een sport doet waarbij u uw knie heel vaak buigt en strekt, kan het daar gaan ‘schuren’. De pees raakt geïrriteerd of overbelast. We noemen dit ook wel een peesontsteking.

Afbeelding knie

Adviezen bij een lopersknie

  • Minder lang en zwaar trainen kan verlichting geven. Probeer in de tussentijd wel fit te blijven. Zoek daarom een vorm van lichaamsbeweging die geen pijn doet aan uw knie (bijvoorbeeld zwemmen, rustig fietsen of wandelen).

  • Heeft u veel last, dan kunt u tien minuten wat ijs in een plastic zakje (of ‘coldpack’) tegen de gevoelige plek aanhouden. Het kan de klachten verzachten, maar het versnelt de genezing niet. Houd een theedoek tussen uw huid en het ijs, zodat de huid niet bevriest. Een coldpack is een zakje met gel dat lang koud blijft nadat het in de vriezer heeft gelegen. U kunt dit bij de drogist kopen.

  • U kunt oefeningen doen om de iliotibiale band op te rekken. De band kan dan gemakkelijker over de knieknobbel glijden en geeft minder wrijving en irritatie. De oefening gaat als volgt: zet uw rechtervoet voor langs uw linkerbeen naast de buitenzijde van uw linker voet. Zet uw gewicht op uw linkerbeen en buig uw lichaam en armen naar rechts totdat u het voelt trekken. U kunt de oefeningen eventueel samen met een fysio- of oefentherapeut (Cesar of Mensendieck) doornemen.

  • Een algemeen advies aan hardlopers is om goede hardloopschoenen te dragen. Controleer de zolen van uw hardloopschoenen. Zijn ze versleten? Een goede verende zool helpt de schokken van het lopen te dempen. Het is niet bekend of dit ook helpt om klachten van een lopersknie te voorkomen of te verminderen.

Medicijnen bij een lopersknie

Gebruik zo nodig een pijnstiller om de pijn van een lopersknie te verminderen. Bijvoorbeeld als de pijn na het sporten niet weggaat. Of als de pijn bij gewoon lopen blijft branden of steken. Een goede pijnstiller is paracetamol 500 mg. Neem zo nodig 3 tot 4 maal per dag 500 of 1000 mg en probeer na een week te minderen.

Er zijn ook pijnstillers met een ontstekingsremmende werking zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen. Van deze middelen is bij de lopersknie niet aangetoond dat ze beter werken dan paracetamol. Ontstekingsremmende pijnstillers hebben meer bijwerkingen (bijvoorbeeld maagklachten) en gaan vaak minder goed samen met andere medicijnen.

Een injectie met een combinatie van een verdovend middel en een ontstekingsremmend middel (corticosteroïd), kan soms tijdelijk verlichting geven. Uw knie geneest er echter niet sneller door.

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij hoofdpijn, migraine en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose (versleten gewrichten), spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.


Bron: Apotheek.nl

Diclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID's genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht.

Bovendien bij koliekpijn, menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies, migraine en hoofdpijn. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose (versleten gewrichten), spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn, artrose (versleten gewrichten), spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl

Hoe gaat het verder met een lopersknie?

Als u de sport die uw knieklachten heeft veroorzaakt minder uitoefent, herstelt uw knie binnen enkele weken tot maanden. Het kan nodig zijn om tijdelijk helemaal met die sport te stoppen. Als de klachten grotendeels verdwenen zijn, kunt u uw training geleidelijk weer opvoeren.

In overleg met uw huisarts kan soms een verwijzing naar een sportarts zinvol zijn. Niet alle verzekeraars vergoeden deze zorg. Voor adressen bij u in de buurt kijkt u op Sportzorg.

Meer informatie over knieproblemen

De informatie over knieproblemen is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Niet-traumatische knieproblemen bij volwassenen.

Deze tekst is voor het laatst herzien op 1 nov 2011