Elke huisartsenpraktijk heeft een folder of website met informatie over de eigen praktijk. Hierop staan de namen van de huisartsen, assistentes en praktijkondersteuners, de telefoonnummers van de praktijk, wanneer u kunt bellen voor overleg of een afspraak, of u bij de huisarts terecht kunt voor een e-consult en wanneer u langs kunt komen.
Telefonisch contact- Bellen voor advies.
U kunt de huisartsenpraktijk altijd bellen voor advies en overleg. De doktersassistente die de telefoon opneemt, kan vaak al uitleg en adviezen geven. Als u de huisarts zelf wilt spreken, zorgt de assistent ervoor dat de huisarts u terugbelt. Sommige praktijken hebben hier vaste tijden voor. Dat heet het terugbelspreekuur. - Telefonisch spreekuur.
Sommige huisartsen hebben een telefonisch spreekuur. Dat zijn vaste tijden waarop u de huisarts zelf kunt bellen om vragen te stellen en te overleggen. - Receptenlijn.
Vaak is er een apart telefoonnummer of e-mail voor het aanvragen van een herhaalrecept voor medicijnen. Het recept kan, na goedkeuring van de huisarts, naar de apotheek worden gefaxt. Dan kunt u het medicijn op een later tijdstip bij de apotheek ophalen.
Steeds vaker bieden huisartsenpraktijken ook contact via een e-consult aan. Via een veilige internetverbinding kunt u dan vragen aan de huisarts stellen. Op de website van de huisartsenpraktijk staat hoe uw vraag stelt via een e-consult.
Niet alle gezondheidsvragen zijn geschikt voor het e-consult!
Geschikte onderwerpen/vragen voor een e-consult zijn:
- vragen over leefstijl
- vragen over medicijnen
- vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek
- vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest
- controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte
Maak geen gebruik van een e-consult bij:
- spoedeisende vragen
- vragen over een nieuwe klacht
- vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is
- emotionele / psychische problemen
- Inloopspreekuur.
Sommige praktijken hebben een inloopspreekuur. Dat betekent dat u tussen bepaalde tijden op de praktijk terecht kunt, zonder eerst een afspraak te maken. - Spreekuur op afspraak.
U kunt bij de doktersassistente een afspraak maken om op het spreekuur (op de praktijk) te komen. Afhankelijk van uw klachten, zal de assistente u dezelfde dag laten komen of een paar dagen later. Sommige praktijken hebben vaste tijden waarop u de praktijk kunt bellen voor het maken van een afspraak. Er zijn ook praktijken waarbij u de afspraak via email of internet kunt maken. - Visite.
Als u te ziek bent om naar de praktijk te komen, komt de huisarts bij u thuis. Dat heet een visite. Voor het aanvragen van een visite moet u de dokterassistente bellen.
- Voor spoedgevallen tussen 8:00 en 17:00 uur heeft de huisartspraktijk een apart telefoonnummer. Dit is het spoed- of noodnummer. Hiermee krijgt u snel de dokterassistente te spreken en zo nodig de huisarts zelf. De huisarts komt bij spoed direct langs, dit heet een spoedvisite. Is het nodig dat u naar het ziekenhuis gaat, dan belt de huisarts de specialist in het ziekenhuis en de ambulance.
- Als de praktijk gesloten is op het moment dat u belt, dan hoort u van het antwoordapparaat welke telefoonnummers u kunt bellen voor huisartsenzorg en spoedgevallen.
- Avond, nacht en weekend: huisartsenpost. Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is (avond, nacht en weekend), kunt u voor zaken die niet kunnen wachten de Huisartsenpost bellen waar uw huisartsenpraktijk bij is aangesloten. U krijgt dan een doktersassistent te spreken Deze vraagt naar uw naam, geboortedatum en verzekering, waarna u vertelt wat het probleem is. Soms is een advies en overleg met de assistent voldoende. Soms is het nodig dat de huisarts u terugbelt. In andere gevallen maakt u een afspraak om op de Huisartsenpost te komen en wordt u door de huisarts gezien. Ook kan het nodig zijn dat de huisarts op visite komt.
- 112. Voor dringende levensbedreigende zaken kunt u ook zelf 112 bellen. Zo nodig krijgt u dan ook instructies wat u moet doen tot dat de ambulance bij u is aangekomen.